Tuesday, October 1, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את פרופ' מנחם צור - 29.11.12


על המרצה


מנחם צור, פרופסור למוסיקה במקצועות תאוריה והלחנה באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, השלים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, והיה תלמידו של מריו דוידובסקי שהשפיע ועיצב את דרכו כמלחין.
מנחם צור, נחשף לעולם האלקטרוני בשנות ה-60, כשהדבר שהניע אותו היה הרעיון של ליצור סאונד חדש.
בהרצאה של מנחם צור, התעסקנו ב-3 שאלות חשובות:
1. מהי מוסיקה?
2. מהי חדשנות מוסיקאלית?
3. איך להשתמש בטכנולוגיה במוסיקה ולהשאיר חותם יחודי?

"אין ישן מצליל חדש"

יש המון פרמטרים שאחראיים להגדרתו של צליל, החל מגוון, רתמוס, גובה, מעטפת וכו'. לכל צליל אנחנו מתרגלים, מסביר מנחם, ויש זמן עיכול שונה במוח לגובה צליל, רתמוס וגוון - וככה מתבצעת התיישנות צליל חדש.
אם נסתכל על גוון לדוגמא – גוון הוא פרמטר שהמוח האנושי תופס מהר אבל הוא גם מתיישן מהר.
העניין במוסיקה האלקטרונית, לפי דבריו של מנחם, הוא ב- Attack בעיקר - כצלילים מעניינים וחדשים לאוזן. הוא מרבה להשתמש בנתון הזה, וזה מעצב חלק מהאופי של היצירות מתוך הניסיון תמיד לעניין ולייצר צליל חדש ומעניין.


היצירות


מזמורים - Chants

הקשבנו ליצירה Chants מאת מנחם צור, ול"נעלי הקומפוזיטור" , שהיא גירסה משותפת עם ענת פיק שהרכיבה על היצירה Chants פואמה דאדאיסטית.
ביצירה יש "לייט מוטיב" המורכב מ-3 צלילים, ומרווחים של 4 ו-3.

"להביס את המכונה – כך שלא תשמע אוטומטית"

מנחם צור, מסתכל על תהליך ההלחנה כאל עבודה במעבדה, יחד עם זאת, כיוון והמחשב הוא מדוייק, מנחם מאמין שצריך "ללכלך" ולהשאיר טביעת אצבע על כל צליל וצליל (בעיקר בעזרת מעטפות) ולכן לוקח לו חודשים לעבוד על דקות ספורות של מוסיקה.
היצירה "מזמורים" נוצרה בסטודיו אנלוגי על סרטי טייפ, מנחם הרכיב פיסית סאונדים - ע"י הקלטה וגזירה פיסית של סרטי טייפ והדבקתם בצורה מדוייקת, כולל עריכת מעטפות ע"י שילוב צלילים שונים - וככה טביעת האצבע של המלחין מורגשת בכל צליל וצליל.

"מהי מוסיקה?"

על פי ספרו של יצחק סדאי, ההגדרה של מוסיקה היא "אירגון של רשמים אקוסטיים, פרט לדיבור".
הדאדיאסטים, מסביר מנחם, ביטלו את משמעות הטקסט כדי לתת משמעות ל"מוסיקה" של הדיבור וכך להכליל אותו בהגדרה.


שילובים (1981)

שילובים היא יצירה הכתובה למקהלת ילדים ופסקול. היצירה נכתבה בישראל ב-81, זכתה בפרסים ומהווה גאווה ישראלית (של המלחין) כיצירה מודרנית, בהיותה משלבת מקהלת ילדים - "אנקור" (מתקופת מנצחה ארנון מרוז) בעלת יכולת וירטואוזית.
היצירה כתובה עם מקרא שמסביר למנצח ולמבצעים את הוראות הביצוע, תוך שימוש בסאונדים וצורות הפקת צליל מיוחדים.
על אף שהרבה מהצלילים יכולים להשמע כמו רעשים שקשה לשלוט בהם - לכל סאונד יש את ה- Pitch הנכון והמוגדר ברישום היצירה.
השם "שילובים" מבטא את השילוב של סרט מגנטי עם קולות הילדים, וגם משילוב שני אקורדים משולשים וביניהם אקורד-מעבר, וכן שילוב של הברות "דדאיסטיות" עם הרעשים שעל פס הקול.
גם "שילובים", כמו יצירות אחרות של מנחם צור, נעשה במעבדה למוסיקה בעבודה מדוייקת ומתכוננת לפני הכניסה לאולפן – אין שום דבר ניסיוני או מאולתר.


תרגומים (2003)

מנחם מסביר שהרבה מהעיסוק שלו מתייחס למעטפות של סאונד. ביצירה "תרגומים" הנגן החי והאלקטרוני מהווים צליל אחד ובונים יחד מעטפת - האחד מהווה Attack והשני מהווה את ה- Decay.
מנחם הציג את עמדתו בנושא מוסיקה ביצירות קלאסיות לעומת מוסיקה אומנתית. במוסיקה אומנותית, הוא מסביר, יש יותר קונטרפונט "קוסנפטואלי". ביצירה זו יש שימוש בסימטריות במגוון של פרמטרים כולל  דינמיקה, הרמוניה, גוון וכד'. היצירה מביאה את היכולת "לתרגם" בין הפרמטרים כך שמוטיב יכול לחזור במגוון של מימדים, כולל עיצוב הסאונד, החיבור המוסיקאלי ועוד.

כתב: נדב רג'ואן nadavrajuan@gmail.com