Sunday, August 25, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את אילת לרמן - 22.11.12

איילת לרמן, ויולנית, בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. בשנים האחרונות היא עוסקת בעבודות שנמצאות בין גבול האמנות הפלסטית למוזיקה. לפני כשנה היא ערכה תערוכה שהציגה את האינטראקציה של סאונד ומוזיקה. בתוך מגוון עבודותיה נמצא עבודות אקוסטיות ועבודות דיגיטליות.

העבודה שפתחה את ההרצאה הייתה עבודה ויזואלית ששיקפה לנו מהי בדיוק אינטראקציה. עבודה זו היא דוגמא לעבודה המשלבת את העולם האקוסטי והעולם הדיגיטלי. נורי ואיילת ניגנו בחלל החדר, שניהם נגני ויולה. לפנינו הוקרן מעין סרטון שהשתנה כתוצאה ממה ומאיך שהם ניגנו. ההסבר לכך: איילת בנתה פאץ' שקיבל טריגר ממיקרופונים שנפרסו בחלל, כל תגובה של נורי ואיילת תורגמה לטריגר מסוים. היה איזור שמה שנוגן הפעיל או יצר את העצים. איזור אחר פעל לגמרי הפוך - מה שלא נוגן הפעיל את העצים. לכל אחד מן הרעיונות יש תרגום מיידי למשהו שקורה. "התוצאה היא שכאשר אתה מנגן את זה אתה בעצם מרגיש שיש לך כלי שמשנה את ההתנהגות שלו. יש הבדלים רבים בין אינטראקציות שונות - פעם נוצר עץ, פעם נעלם עץ, פעם יוצאות ציפורים. כל פעם האינטראקציה שונה ויוצרת משהו חדש".
איילת ציינה כי הקשר בין סאונד לחלל הוא מה שמעסיק אותה בכל אחת מעבודותיה. הגוף האנושי, בעיניה, מקיים את הקשר הזה בצורה המלאה ביותר. "לתוך האמצעים הטכניים כגוף, יש לנו חלל בשביל להשמיע סאונד, יש לנו יכולת להפיק סאונד דרך מיתרי הקול ויש לנו את האדם שנמצא בין שני האלמנטים הללו. הבן אדם הזה הוא זה שמייצר איזשהו קול ספציפי, רגשות, פסיכולוגיות ודברים נוספים שנכנסים אל תוך הדיבור שלנו".
איילת ניסתה לפרק לנו את תחום העיסוק שלה בצורה יותר אנליטית: "כלי הבסיס שלנו הוא להבין איך מפיקים צליל, איך שומעים את הצליל, ומהו הדבר שמתווך בין דרך ההפקה לדרך השמיעה. אם נניח מדברים על ויולה,  הדרך להפיק צליל היא חיכוך על המיתר, החלל שמקיים את הצליל הוא תיבת התהודה של הוויולה והפעולה היא מספר השנים שלומדים לנגן".
תוך כדי שדיברה והסבירה, איילת השמיעה לנו ברקע ציוץ של ציפורים. הציוץ לגמרי השתלב עם רעשי הרקע שנשמעו בחלל החדר כך שבקושי ניתן היה להבחין בו. זוהי עוד אחת מעבודותיה, עבודה דיגיטלית שלכאורה אין בה אלמנט חי. היצירה משתלבת באוזניי המאזין בצורה כל כך טבעית כך שקשה לו להאמין שאכן מדובר ביצירה. גם פה, האלמנטים הבסיסיים (סאונד, חלל, ומה שביניהם) הם כלי המשחק שהיא עובדת איתם. "מה שהכי מעניין בעבודה הזו הוא החיים שבניהם. מי מקיים את החיים שבין הסאונד לחלל? הקהל והתודעה שלו! בין אם זה זוחל לו לתוך המודע או נשאר לו בתוך התת מודע".

בעבודה נוספת, היא השמיעה לנו קטע מתוך הצגתן של נעמי יואלי וגליה יואלי: "נפיץ תיירות מלחמה", הצגה שעסקה בטרגדיה של האב - אבו אל עייש שאיבד את 3 בנותיו בהפצצות של עופרת יצוקה. נעמי יואלי, שהיא גם השחקנית הראשית, מקריאה קטעים (חוויות שעברה בהודו) מתוך היומן שלה. במקביל ביתה גליה נמצאת על הבמה ומשדרת ב- mute תמונות של המצב מלפני המלחמה. אבו אל עייש מקבל שיחת טלפון  בזמן שהשדרן שלומי אלדר מראיין אותו, בשיחת הטלפון מבשרים לו כי בנותיו מתו והוא צועק "יא רב".. זהו חומר הסאונד שאיילת השתמשה בו - קטע קצר מתוך שיחת הטלפון של אבו אל עייש. לאורך ההצגה היה ליין שע"י סראונד של 8 רמקולים הציף את הקהל באופן לא מודע. איילת מעלה את הדבר הלא מודע עד לרגע הצעקה. אחד הרמקולים המרכזיים היה מתחת למושבם של אנשים בקהל ויצר רעד בגופם. ההצגה הוצגה בפסטיבל עכו וכן בתיאטרון תמונע. אחרי הזעקה של אבו, איילת עולה לנגן על הבמה עם הוויולה ומלווה את נעמי עם אריה העוסקת בטקסט של אישה בשם לבנה שטרן, אישה שצעקה על אבו וטענה כי סיפורו לא היה ולא נברא.. האריה הזאת מנוגדת לגמרי לסבלו של אבו. האפקט גרם לקהל לבכות מאחר והוא עבד על כל חושיו. לא היה לקהל לאן לברוח, עצמת הסאונד עשתה את שלה וחיברה את הקהל אל המקרה.

ביצירה אחרת איילת שוב הדגישה את 3 האלמנטים האנליטיים - דרך להפיק צליל, החלל בו הוא נמצא והגוף שביניהם וציינה שהיא מרגישה כי האפקט ביצירות שהן פחות דיגיטליות הוא הרבה יותר חזק ומוחשי. "התפקיד של הגוף ושל האדם נכנס בצורה אחרת לגמרי בעבודות מסוג זה וכך גם נוצר קשר בין הקהל. ביצירות דיגיטליות, הדרך להפקת צליל וסוג החלל די קבועות - הפקת הצליל היא הסאונד שאנחנו מכניסים למחשב והחלל הוא מספר הרמקולים שאנו בוחרים. הפעולה העיקרית היא של הבן אדם שעורך ומחליט את ההחלטות". בעבודה זו, איילת מנגנת על ברגים שמחוברים לארובה גדולה שמתנדנדת. היא הראתה לנו על מסך וידאו את תקציר ההופעה. במצב כזה שהוא הרבה יותר מכני בהפקת צליל, נכנסת בין החלל להפקת הצליל נוכחות בן אדם המכניסה מימד תיאטרלי, "הקהל הוא זה שנותן יד לכך שהדבר יתקיים ומעין מאשר את מה שמתקיים על הבמה, משהו וודואי. הקהל מאפשר לפעילות הוודו להתקיים. ההשפעה של זה היא כמו החייאה וקימה לתחייה. האנרגיות עולות והריכוז גדל בגלל חוויה של משהו די דומם שפתאום קיבל את שירת החיים החד פעמית שלו, מהלך עוצמתי לכולנו. הוא קם, נותן את הריקוד שלו ומת וזאת בניגוד לעבודה עם הציפורים שבה הקהל רק ייצר את המשמעות". זה מה שנקרא פרפורמנס או אמנות חיה עבורה. איזשהו ניסיון לתפוס או לחוות רגע ספציפי מהחיים, לפני שהחיים חולפים. אלו הם ניסיונות לתפוס את החיים ברגע הסף לפני שהם מסתיימים, מה שבעיניה קורה כל הזמן. "אנחנו פשוט עסוקים מידי בכדי לשים לב לדברים האלו שקורים".

עבודה נוספת- נקראת "פרדס". זוהי למעשה הדמיה של עבודה בפרדס ע"י סאונד. האופן בו ההדמיה נעשתה היה באמצעות צנרת מים שנפרסה בשטח שדימה פרדס ובו 24 עצים. בכל צינור המדמה עץ היה פילטר מים שבמקום שיזרמו מתוכו מים הוצב בתוכו רמקול. בלב הפרדס הייתה קופסא שהייתה מעין לב וממנה יצא כל הסאונד. "ההרגשה פה היא שמה שקם לתחייה הוא הפרדס. הסאונד הכניס את החיים החד פעמיים שלו". היא מדברת על תהליך היצירה: הרבה התעסקות עם חלל-  איפה זה יוצג ואיך זה יוצג ובמקביל עם סאונד - איך ייווצר הסאונד. "החלק הפלסטי (החלל) הוא זה שגורם לסאונד ולמוזיקה להיווצר. במקרה של העבודה הזאת יש השפעות של השבטים האפריקאים". היא ציינה כי במהלך העבודה היא שינתה פעמים רבות את סוג הסאונד. "תמיד יש אלמנטים של אלתור, דברים שהם רנדומאליים. האלתור מסייע לנו להתקיים בתוך ההווה הזה שכל כך חשוב לי לקדש ולהביא את תשומת הלב אליו". אז איך מתבטא פה האלתור? אורך הליין של כל אחד מ- 24 הרמקולים לא היה זהה לחלוטין. בעקבות האלתור, הדרך לקבל את העבודה בחלל גם השתנתה מאד. באזור אחד של הפרדס ניתן היה לשמוע דבר מסוים בעוד שבאזור אחר נשמע משהו שונה לגמרי. יתרה מזאת, במידה והייתה תזוזה כלשהי בתוך הפרדס, היו מתקבלות תוצאות אחרות של מיקס.
עבודה אחרונה שאיילת הראתה לנו הייתה תקציר של פרויקט הגמר שלה - עבודה אקוסטית, על חלל. בגלל החלל נוצר הסאונד כפי שהוא נוצר והשילוב של החלל וסוג יצירת הסאונד יצר את המוזיקה/את המופע.

כתבה: ליטל סעדיה

Tuesday, August 13, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את אריאל שיבלת - 23.5.2013

קצת על אריאל שיבלת

שיבלת הינו נגן סקסופון סופרן. בילדותו ניגן צ`לו, בעל רקע קלאסי. בהמשך החל לנגן בסקסופון טנור ואז עבר לסקסופון סופרן. הוא ניגן ג'אז ועם הזמן פיתח שיטות יחודיות והחל להתמקד במוסיקה מאולתרת.
אריאל הדגים וניגן לנו בהרצאה משהו שאני לא שמעתי כמותו לפני, זה בא לידי ביטוי בהפקת הצליל, בדינמיקה, ב"פילטרים" (כמו שאריאל עצמו מגדיר את זה), במבנים ובעיקר בחשיבה. כל זה ייצרו שפה יחודית לו, שפה ברורה ומעניינת שמזוהה עם אריאל עצמו ולא עם אומן אחר, וזה לדעתי הדבר החשוב ביותר שאומן יכול לייצר לעצמו.

פיתוח כישורי למידה

אריאל סיפר המון על למידה עצמית, שעבורו נראית כמו אלמנט חשוב מאוד כנתיב שדרכו מייצרים שפה. אריאל מתאר תהליכים של בניית תרגילים א-טונאליים, טונים שלמים, כרומטיים, סולמות דודקפוניים וכו', החל משלבים ראשוניים ופשוטים כמו תרגילי אצבעות קלים ועד למורכבות שמצריכה חישובים ומחשבה מרובה תוך כדי הנגינה רק בכדי לייצר את התרגיל בזמן אמת.

פיתוח שפה אישית

על אף שהמוסיקה שאריאל עושה היא מוסיקה מאולתרת, השפה שלה היא ברורה מאוד, מסודרת ותבניתית. אריאל התייחס קונספטואלית לחשיבות התנועה עצמה של האצבעות. כלומר, אפשר לבנות מנגינה או מהלך שהחוקים שלו מגיעים מכיוון תנועת האצבעות ולא מהצליל המופק. הסימטריה נשמרת בתבניתיות חדשה ומעניינת.
בנוסף נראה שהרבה מהעולם שהוא בונה סובב סביב מתמטיקה והסתברות, שילובי "פילטרים" שונים, לפעמים התבניות מורכבות שזה נראה שהן מצריכות מחשב בכדי לחשב את הצליל הבא, בזמן שאריאל עושה את הכל בראש.
כשאריאל הסביר איך הוא בונה קבוצות ותרגילים ולאט בונה מהם שפה שלמה וממנה בונה מוסיקה שלמה וארוכה עם מבנה ברור הבנתי ש"אי סדר" שמסודר בקבוצות מייצר שפה ברורה ומסודרת.

כתב: נדב רג'ואן

Monday, July 29, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את עמית גילוץ - 27.12.12

עמית גילוץ ניגן על פסנתר מגיל 12. למד בתיכון לאמנויות בירושלים. למד בהמשך באקדמיה למוזיקה בירושלים. כיום לומד לדוקטורט באוניברסיטת קורנל.
עוסק במוזיקה ספקטראלית. בשנים האחרונות עוסק יותר במוזיקה מצלילים שונים, מוזיקה שמכילה אלקטרוניקה. משתמש במוזיקה כחומר גלם. בנוסף מכניס רעיונות חוץ מוזיקליים ליצירותיו. מוזיקה שמשרתת מטרה.

יצירות

This is not a march, for wind ensemble and electronics, commissioned by the Cornell Wind Ensemble and Cynthia Johnston Turner

יצירה ראשונה שנכתבה לתזמורת כלי נשיפה. היצירה באורך 15 דקות בוצעה באוניברסיטת קורנל ב-2012, עפ"י בקשה של המנצחת שביקשה מגילוץ להלחין יצירה שמותחת את הגבולות.
את שנות ילדותו העביר גילוץ בבסיס חיל האוויר בחצרים, שם שמע מארשים רבים. היצירה שלו מבוססת על המארשים הצבאיים, אך לוקחת אותם לכיוון אחר.
גילוץ לקח הקלטה של מארש והאט אותה פי 11.6. כשהאט את היצירה שם לב לכל מיני פרטים כמו רעש לבן המלווה את היצירה, חוסר תיאום של הנגנים ועוד. על סמך ההקלטה המואטת הזאת הלחין את יצירתו. ביצירתו ניסה לחקות את ההאטה ואת הרעש הלבן באמצעות תזמורת חיה על הבמה. גילוץ בעצם הפך את המארש החגיגי למארש אבל. האמירה שעמית רוצה להוציא מיצירתו היא פציפיסטית לגמרי- בואו לא נקשט את מה שהצבא עושה.
בביצוע באוניברסיטת קורנל באמצע היצירה הנגנים הפסיקו את נגינתם, הורידו את התווים למטה, בהו בקהל, והושמע חלק מקטע המארש המואט. גם זה סימן לאבל.
לפני ביצוע היצירה גילוץ הסביר לקהל את ההקשרים על מנת שיוכלו להבין את המתרחש מול עיניהם ובאוזניהם.

Miscellaneous Romance no.1, for Violin, Bass Clarinet, Piano and electronics

יש אתר אינטרנט בארצות הברית שאפשר למצוא בו הכל- כולל היכרויות. במסגרת אתר ההיכרויות הזה יש תת- ז'אנר של הזדמנויות שהוחמצו: למשל אנשים שראו אחד את השני רק לרגע, אבל לא העזו לבקש מספר וכו'.
גילוץ גר באיטקה, זו עיר קולג' שבנויה סביב האוניברסיטה. הוא נכנס לאתר של ה-missed connections (=קשרים שהתפספסו) של העיר איטקה ובחר 50 טקסטים שמצאו חן בעיניו מתוך האתר. את הטקסטים האלה הכניס לתוך תוכנה ברשת שמזינים לתוכה טקסט והיא מקריאה אותם.
היצירה באורך של כ-8 דקות בוצעה לראשונה באיטקה בשנת 2012, ומאז בוצעה בה עוד כמה פעמים. ביצירה עצמה יש ליווי כלי לטקסטים, אך בכל זאת הטקסטים הם הדבר המשמעותי. לכן למשל אין תווי מדויק לנגנים, אלא חופש ביצוע, כי לא הנגינה היא העיקר. יש פה שאיפה דווקא לא לשלוט במוזיקה מתוך עניין שלנגנים יהיה חופש פעולה, וכך יצאו דברים חדשים שעמית לא חשב עליהם. בנוסף הנגנים יושבים בצורה כזו בה הם לא פונים אחד אל השני כך שאין ביניהם שום קשר, והרמקולים המוצבים משני צדי הבמה הם מקור הדרמה.
כדי לצקת איזה נופך נוסטלגי לתוך היצירה מידי פעם מבליח אל תוך היצירה שירו של פרנק סינטרה "as time goes by". הכנסת הנופך הזה מעלה את השאלה- האם חיפוש אהבה דרך האינטרנט נחשב דבר לגיטימי? או שרק צורות הקשר הישנות הן הראויות?

The task of interpretation (a counterpoint to Edward Said), for Gamelan, String Quartet and electronics, premiered by the Momenta Quartet and the Cornell Gamelan Ensemble

אדוארד סעיד כתב ספר על אתיקה וקולוניאליזם. מדבר רבות על הסכנה בראיית ההבדלים בין בני אדם כגורם מאיים. מעודד אפשרות להבין את עצמינו דרך הסתכלות על הצורה שבה אנו נראים בעיני האחר.
גילוץ לקח את האמירה של סעיד והפך אותה ליצירה. ביצירתו מנסה לבחון את החיבור בין כלי הקשת המערביים לגמלן האינדונזי.
כדי "לפגוע" במערביות של כלי הקשת עמית הפך אותם לממותקנים, כך שהספקטרום הופך להיות לא הרמוני.
היצירה היא באורך של כ- 20 דקות. במהלך היצירה מבליח קולו של אדוארד סעיד, ובסוף היצירה נגני הקשת ונגני הגמלן מתחלפים ביניהם, על מנת לשרת את האמירה ששוני בין בני אדם אינו איום.

אתר האינטרנט של עמית גילוץ:
http://www.amitgilutz.com/

כתבה: רחלי אוסטרבך
racheleeosterbach@gmail.com

Saturday, June 8, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את דניאל לנדאו - 2.5.13

Profile picture for Daniel Landauדניאל לנדאו הוא יליד ירושלים, למד קומפוזיציה בתיכון. באותה תקופה הוא התחיל להתנסות בשילוב מוסיקה עם מחשבים ישנים. בהמשך נסע להולנד ללמוד בקונסרבטוריון המלכותי בהאג, שם למד קומפוזיציה אינסטרומנטלית אצל המלחין ההולנדי לואי אנדריסן. במסגרת הלימודים הוא מצא את עצמו בתוך סביבה יצירתית ששימשה קרקע פורה לתחילת התגבשות הפרספקטיבה שלו. בתחילה אל מקום שהוא מתאר כ- Platform independent: מקום שאינו תלוי במדיום מסוים, ואח"כ  אל הגישה המולטי-דיסציפלינרית המאפיינים אותו עד היום.
בהאג הוא התחיל בסטודיו למוסיקה אנלוגית, אבל נמשך יותר אל הכיוון הדיגיטאלי והתחיל לשחק עם MAX בגרסותיה המוקדמות.
לימודי המוסיקה נותנו בסיס איתן לעיסוק המולטי דיסציפלינארי. מוסיקה, על פי תפיסתו, אינה משתמשת בזמן, הזמן הוא חומר הגלם של המוסיקה ותהליך יצירת המוסיקה הוא תהליך בו הזמן והחלל קורסים. תלמידי קומפוזיציה יוצרים אינטראקציות וטקסטורות, ואף עולמות של סאונד. זהו תהליך של יצירה, של נגינה, אך גם של משחק – באנגלית, ובעוד שפות, "play", היא המילה גם למשחק וגם לנגינה.
היצירה של לנדאו מבטאת כמובן את הרקע ממנו בא. הרקע שלו הוא רקע של שאלות פוליטיות. שאלות על היחסים בין מזרח ומערב, שהם חלק מהותי מהזהות הירושלמית שלו, הובילו אותו להבין מערכות מזרחיות מיקרוטונאליות ובו בזמן להשתחרר מהמערכות המערביות והטונאליות המושווית. יצירה שנוצרה כתוצאה מהחיפוש היא יצירה שהוזמנה על ידי ההרכב New Ensemble. היצירה עוסקת במפגש עם תרבויות אחרות. הרעיון היה חיבור בין כלי מזרחי לאנסמבל טכנולוגי. יצירה זו הייתה פרויקט הגמר שלו ושימשה בהמשך כבסיס למופע ארוך יותר. היצירה משלבת תיעוד חי של נגן קאנון עם נגנים וכלים אלקטרוניים בזמן אמת. בכך היה ניסיון לפרק את הזהויות וליצור מפגש בין אקוסטי לאלקטרוני, בין מזרח למערב, בין המסורתי לחדשני. למעשה הוא רואה בכל דואט מפגש בין עולמות שונים כאשר עצם המפגש יוצר שיחה. ככל שאמצעים מוכרים יותר ליוצר, היצירה תהיה טובה יותר. קודם כל לומדים להכיר את הכלים השונים, את הצלילים ואת היכולות שלהם, ואז אפשר להתחיל לפרק את הזהויות ולהרכיב אותן מחדש בצורות שונות.
אחרי שיצירה זו הושלמה לנדאו הרגיש שיש לה עוד אנרגיה למשך זמן ארוך יותר והוא התחיל לחשוב איך לתרגם אותה לבמה, לקופסה השחורה, לקמרה אובסקורה של התיאטרון. הוא לקח פחי שמן לתיפוף, חיבר אליהם רמקול ומצא את התדר העצמי שלהם. כך הוא יצר רשת של סאונד שניתן לשלוט בה אלקטרונית, מיקם מעל הקהל ומעל האנסמבל. הוסיף וידאו שבו יש פירוק של טקסט, היבט נוסף של פירוק זהויות, במטרה לנצל את האמצעים הוויזואליים יחד עם חוויית הסאונד כדי לייצר חוויה טוטאלית.
גם חוויית הבמה וגם הדימוי המוקרן המשיכו להוות גורם משיכה עבור לנדאו והוא שילב אותם גם ביצירה נוספת – Grid City. היצירה היא מסוגת ה- Duco-performance, דוקו-מיצג, והיא עוסקת בזהויות ובהגירה באמצעות פוליפוניה של הסאונד עם הדימוי המוקרן.  הוא מתעד צוענים שהוא פגש בהאג, ובמקביל הוא יוצר סיפור פיקטיבי על דמות ב- Grid City.
המיצג הוביל את לנדאו לשאלות נוספות של זהות וטכנולוגיה, למשל, איפה באמת נמצאים כשמדברים בטלפון? האם אפשר ליצור פנים ולחבר אותם לגוף? ומה ההשלכה של חיבור זה לגבי היכולת לבטא את הזהות?
ב-2009 נסע לנדאו לאנגליה עם שחקנים חובבים והתחיל בעבודה על המיצג האדם החד-ממדי. הוא נסע עם שחקנים חובבים וצילם אותם בווידאו עושים אימפרוביזציות. שחקן אחד גרוע, שהדבר הטבעי לעשות היה להפטר ממנו, התחיל לנהל אתו ראיון ולדבר על הבעיות הרפואיות שלו. הוא כל כך זרם שהחומר נכנס בסופו של דבר להצגה. היצירה עצמה מורכבת מצילומי דוברים כאשר פניהם מוקרנים מוגדלים על מעין ראש מקובע מוגדל המחובר לגוף של שחקן. את המנגנון הוא פיתח במשך תקופה ארוכה ביחד עם שני בובנאים.
בתקופה זו התחיל לנדאו להרגיש שהצד הטוטאלי לא מתאים לו ופנה לצד התיעודי. ב- 2010 פגש את ראובן אברג'יל, ממקימי תנועת הפנתרים השחורים. כמו כן הוא הוזמן על ידי מרכז המדיה בחולון ליצור עבודות חוצות. הוא מאוד התעניין בהיבט של המחאה. מאברג'יל הוא למד שהנושא הוא יחסי כוח אשכנזי מול מזרחי: המזרחי יכול להיות שר, אבל רק שר כוחני, שר משטרה למשל. יחסי כוח נוספים הם יחסי כוח ישראלי מול פלסטינים. לנדאו נמשך ליכולת של אברג'יל לנסח את העימות ובעקבות זה נוצר מופע החוצות ג'סי כהן. לנדאו ניגש לקהילה ותיעד את קולה של הקהילה. הוא קיבל חדר במתנ"ס ויצר שם מקום מפגש לבאי המתנ"ס. הוא אסף קרוב ל-70 שעות של מונולוגים. גם בפרויקט זה הוא השתמש במנגנוני הראש המוגדל, אך כאן הוא כבר חושף את המנגנון. השילוב של גוף אנושי עם ראש מוגדל יוצר אמפתיה עם הדמות.
לנדאו התחיל להבין שבעצם הוא יצר בקטן משהו גדול יותר ממופע חוצות אחד אלא פלטפורמה שבאמצעותה הוא יכול לגשת לקהילות נוספות וליצור מפגשים בלתי אפשריים. את הפלטפורמה הוא פיתח הלאה לפרויקט Reside, גֵר.
פרויקט Mount Zion, Darfur הוא פרויקט שבו הוא לקח את הפלטפורמה לשלב נוסף ויצר פרויקט אינטראקטיבי עם הקהל. כאן הנושא הוא התגובה של המאזין \ מבקר לסיפורו של הפליט.

לנדאו הוזמן ללמד במדרשה לאמנות שם הוא מלמד מוסיקה. הוא אוהב ללמד מוסיקה והיסטוריה של המוסיקה גם בראייה פוליטית. במדרשה הוא יצר קורס שבוחן את השאלה של מהות הטכנולוגיה. קורס שמעמת את הבטחות הטכנולוגיה עם מה שנוצר בפועל ובוחן את הטכנולוגיה כהרחבה של הקפיטליזם. לתפיסתו השינוי העיקרי בשנים האחרונות איננו עליית סף הגירוי אלא ניצול של הטכנולוגיה כדי לתגמל את מנגנון הגירוי המידי - התשוקה למידע חזקה יותר מהתשוקה לאוכל \ קפאין \ סקס. עוד אחת מהבטחות הטכנולוגיה הייתה פריחת האמנויות. הים ניתן ליצור הכול בבית, אבל אין גירוי.

לכל טכנולוגיה יש הבטחה ויש מחיר. לנדאו גורס כי חשוב לעסוק במדיה כדי להבין אותה ולמוסיקאים יש תפקיד חשוב בשיח הציבורי בהקשר זה. השימוש בטכנולוגיה מרדד את ההקשר – אי לכך, העשייה האמנותית והחברתית שלו חותרת להעמיק את ההקשרים.

כתב: אורי ברוק uri@bruck.co.il

Friday, May 24, 2013



Wonderful Exhibition in Old Jaffa!
We'll have a full report up soon, but for now here are a few photos for your enjoyment:
BIU Music Tech and friends perform John Zorn's Cobra on electronic and acoustic instruments.

Dag is the DJ!


Prof. Eitan Avitsur waits for the concert to begin

The band "Syndrome" play the closing concert

More Syndrome --- they are a great band!

And now in red...

A guest enjoys Nadav Gerber's installation: "Boxes"
A better view of the installation

Exploring the different boxes...


Visitors exploring Shira Dremer and Ahuva Revital's installation, "camera obscura"

A visitor explores Eliran Shalem's installation, "the undercity"

Enjoying the responding sounds and lights of Eliran's installation

Too bad we can't add audio here to show how powerful this was

Imagine moving in a world which responds to your every movement both visually and audibly

More

Tom Gurion explains his silent headphone party project

Tom tells us about his project.
Add caption

Ruthi Zauderer's interactive pingpong exhibit was a hit (no pun intended)

Saturday, May 11, 2013


המסלול למוסיקה וטכנולוגיה באוניברסיטת בר אילן גאה להציג:
תערוכת מיצבי סאונד אינטראקטיביים
ז' ח' ט' סיוון ה'תשע"ג, 16-18 למאי 2013, סמטת מזל שור 9 יפו העתיקה.
עבודות אינטראקטיביות, מסיבת אוזניות, מסיבה והופעה של הלהקה "סינדרום" , קוברה מאת ג'ון זורן ועוד...
הפתיחה החגיגית יום ה' 16 למאי בשעה 20:30. מסיבה והופעה מוצאי שבת 18 למאי 20:30.
---






Tuesday, April 9, 2013

הסדנא למוסיקה וטכנולוגיה מארחת את ערן זקס - 14.3.13

לרטוט אל מעבר לתפיסה

ערן מגיע מרקע קלאסי ירושלמי, גדל בבית של מייסדי התזמורת הסימפונית ועובד כעורך התוכן של התזמרת הסינפונית ירושלים, רשות השידור. זה חשוב לציין כי התפיסה שבה הוא פועל מאוד קשורה לתפיסה קלאסית, הוא מחשיב את עצמו כאומן סאונד. כל מה שהוא עושה ממוקם בתוך השדה הקלאסי בעיניו. אומנות סאונד לדעתו, זוהי אמנות שמתעסקת בשאלות על הסאונד עצמו כמדיום.
נמשך בילדותו לסגנון של רוק ומטאל, עזר ופעל בעשייה חברתית בסגנון. עד שהתגייס לצבא ושם הוא קיבל המון ידע בהבנת אותות ואיך לעבוד איתם. אחרי הצבא הוא הקים מיני אולפן ביתי, ומאז הוא התחיל להתעסק בסאונד. אחת ההשפעות המרכזיות עליו הייתה מוזיקה מודרנית ומוזיקה של ה מאה ה- 20. מתוך החקירה של המוזיקה המודרנית הוא נתקל באופן הפקה באולפן שמשלבת את האולפן ככלי יצירתי, תפיסת הסאונד ככלי שמאפשר התעסקות יצירתית וביטוי אומנותי. ההשפעה של הפוסט-רוק של שנות ה- 90 היו מקור מרכזי להשראה.
הוא התחיל לבדוק את גבולות היכולות של האולפן מבלי להתמקד בלהקליט מלא דברים וכלים חיצוניים. הוא נמשך לדמות מסוימת בשם גורדון מומה, שעבד כמהנדס מערכות קול לתעשיית הבידור באמריקה בשנות ה- 50. אין מה לדבר על ציוד שאנחנו מכירים כיום שפשוט לא היה קיים אז. לא איקוולייזרים לא מיקסרים ולא שום כלי שמאפשר הקלטת סאונד ועיבוד בצורה שאנחנו מכירים, ולכן היה לטכנאי הסאונד שיש להם ידע בחיווט ואלקטרוניקה תפקיד משמעותי ביצירה ובהגשה של המוזיקה. מה שהוא עשה היה לבנות מערכות מתוך תפיסה שמה שהוא בונה אמור לייצר בסיס להעברת רגע שבו נוצרת יצירה אומנותית באופן הכי טוב.
הוא לא מבדיל בין פרטיטורה שמכתיבה הלך של פעולות חברתיות לבין הוראות לעיצוב מערכת סאונד, כאופן יצירתי שאינו נפרד מתוך יצירה מוזיקלית. בעקבות העבודה עם מומה ג׳ון קייג׳ הגיע למסקנה שמוזיקה בעצם היא פעולה של מערכת על איזשהו סובייקט שתופס אותה. מערכת יכולה להיות יחסים של מתחים חשמליים למשל, יחסים מוגדרים של תדירויות שאת הסדר ביניהם מתווה אלגוריתם כלשהו כמו סולם מוזיקלי. בעקבות התפיסה הזאת מתעוררים מלחינים שכותבים מתוך הכרה במערכת גדולה יותר של כלים ומערכות איתן ניתן להגיש מוזיקה לסובייקט. אם מסתכלים על היצירות והמעגלים שגורדון מומה בונה עבר ג׳ון קייג׳ אפשר לראות שהן מערכות שאינן צפויות ולא מאפשרות תמיד לראות את הקשר בין הפעולות המכאניות שהמפעיל יעשה על המערכות לבין התוצאה הנשמעת.
ערן, מתוך משחק עם האלקטרוניקה של המיקסרים הצליח לייצר מצב שבו התוצאה הסונורית לא ממש צפויה, ממש בדומה למומה. הוא לקח מיקסר ושיחק עם חיווט הערוצים שבו כך שנוצר מיקסר ללא שום כניסה ממקור קול חיצוני, כך נוצר ה- No Input Mixer. הוא ייצר מצב שיש לו במיקסר מעגלי פידבק פנימיים, ובעזרת שימוש בקומפרסורים הוא מונע משריפה של הערוץ וגם בשביל שינוי צורת הגל של הפידבק שנוצר.
חשוב להציג את מפרט הציוד אתו עובד זקס:

  • המיקסר ה״משופר״ ללא מקור חיצוני לצליל (No Input Mixer).
  • קומפרסור זול.
  • Ring modulator של Moog.
  • אפקט פילטר העוקב אחר מעטפת הצליל (Envelope filter) בשם Meatball.
אחרי 15 שנה, המערכת שהוא פיתח נחשבת בעיניו ככלי נגינה לחלוטין שלפעמים הוא גם הרמוני והוא גם פיתח עם הזמן שפת גוף וטכניקות לשליטה בכלי.
לגבי בעיית הקהל והמוזיקה המודרנית – לדעתו כאליטיסט לא מאמין שיוצר צריך לשים סייגים בפני החזון האומנותי שלו, אך מאידך האופן שבו הוא מבין את המדיום הזה של מוזיקה אלקטרו אקוסטית מאולתרת הוא מספק מספיק עניין בשביל שקהל יוכל להתרגש מהמוזיקה הזאת, וכך גם יספק דרך כניסה לאנשים שלא בהכרח מעניין אותם רבדים מדעיים וטכניים של האומנות שלו.
יצא לו לנגן עם להקתו Cadaver Eyes בתחנת רדיו גדולה בשם WFMU. להקתו Lietterschpich מופיעה עם מוזיקה קיצונית מאוד, ו״למרות זאת״ זוכה לקהל מאזינים רב.
כאומן סאונד, המונח סאונד כולל את הצליל על היבטיו הרבים. גובה הצליל הוא היבט אחד של הצליל, אבל הוא לא הבלעדי. מוזיקה קלאסית נכללת בתחום של המוזיקה המודרנית, אבל היא כמו אבן על הגב מבחינת הפן התרבותי והעידון שהיא דורשת בשביל לנגן אותה, היא שמה את עיקר הדגש שלה רק על גובה הצליל והרבה פחות על שאר הפרמטרים. המוזיקה שערן מייצר מכוונת להשפעה על מצב התודעה והמצב הפסיכולוגי של המאזין בעזרת סאונד. ההבנה שהרמוניה היא הבדל בין יחסים של תדרים שונים המתנגנים בו-זמנית היא מורחבת בתפיסה של ערן, היא הופכת להיות גמישה יותר ומתייחסת לכל התדרים שאפשרי לייצר, לא משנה עם איזה כלי או הפרעה חשמלית.
כתב: טל ברוכשטיין taaalb@gmail.com